Leállósáv

A Nemzeti Autópálya Kezelő pályázatot hirdetett az autópályákon található leállósáv elnevezésének megváltoztatására. Tette ezt azért, mert a leállósáv – mint azt (majdnem) mindannyian tudjuk – nem leállásra, pihenésre való. A Kresz szerint tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve, ha:

a) műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
b) a jármű a forgalmat ellenőrzi;
c) a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
d) a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
e) a jármű megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik.

A közönséges halandó, tehát egyetlen egy okból állhat meg a leállósávon, éspedig, akkor ha olyan mértékben rohadt ki alóla a verda, hogy nem tud továbbmenni. Ekkor pedig be kell tartani a Kresz további, elakadásjelző háromszögre, láthatósági mellényre stb. vonatkozó szabályait. Ha megváltoztatjuk az elnevezést, az önmagában semmit sem fog segíteni, hiszen ha halálsávnak hívják, a paraszt akkor is meg fog állni kiszórni a pálya mellé a hétvégi házból hozott szemetet, elkölteni az uzsonnát, hogy egyéb testi szükségletekről ne is beszéljünk. Teszi ezt azért, mert fogalma sincs arról, hogy miért van ott az a harmadik sáv, nem tanulta meg a gépjárművezetői tanfolyamon (lásd még online Kresz-vizsga) vagy tudja ugyan, de ugyanolyan felesleges szabálynak tartja, mit a sebességkorlátozást vagy a záróvonal átlépésének tilalmát, hiszen balesetek úgyis csak mással történnek, és különben is ő nagyon jól vezet, vagy ha mégsem mindig szerencséje van. Baleset legtöbbször, és sajnos elég gyakran úgy történik, hogy az egyik hülye megáll pisilni, mert már nem bírja ki azt a tíz kilométert a következő pihenőig, a másik hülye pedig jobbról előzvén a kamiont legalább százharminccal belemegy. És meghalnak. Esetleg sokan.

Elsőre öncélú pr-fogásnak tűnik az Autópályakezelő pályázata, de valójában nem az. Ha már korábban nem tudták sem megtanítani, sem elhitetni az autósokkal, hogy a leállósávon megállni vagy haladni életveszélyes, ez most sikerülhet azáltal, hogy minden lehetséges fórum, kereskedelmi rádiók és még ez a poszt is foglalkozik a kérdéssel, megismertet a veszélyekkel.

Érdekes volna megnézni, hogy az egyes országokban, hogy hívják, minek nevezik a “leállósáv”-ot. Romániában “banda de urgenţă”-nak vagyis szükségsávnak/sürgősségi sávnak/vészsávnak. A szerb elnevezés “pomoćna traka”, azaz segély sáv. Ugyanez az elnevezés a bosnyákoknál is, a horvátok viszont hozzánk hasonlóan leállósávnak “zaustavna traka”-nak hívják.

Önök hogy tudják? Hogy nevezik a leállósávot az Önök által ismert, látogatott országokban? Kérjük írják meg nekünk!